top of page

מחשבות שחשבנו לשתף

איך לא לצבור "נקודות פולניות"

להמשגה יש כוח אדיר בחיינו. הביטוי המקצועי של הכוח הזה הוא "מסגור" והמחקר מראה שיש לו כוח לשנות את דרך החשיבה ואת התפיסה שלנו. לדוגמה חבר אהוב שלי פרופ' ארי נוימן נתן לי מתנה מקסימה כשלימד אותי את הביטוי "נקודות פולניות". הכוח של המשגה מועילה הוא שהיא יכולה לפתוח לנו את העיניים לדברים שהיו שם כל הזמן אבל לא ראינו עד לאותו הרגע.

נקודות פולניות הן רגעים שבהם אנחנו גורמים לצד השני להרגיש "לא בסדר". הכוונה היא לא למשוב בונה וכן – להפך, מדובר בהעברה של מסר סמוי ולא מפרוש, שגורם לצד השני להרגיש לא נוח עם התנהגותו. יש אנשים שאצלם צבירת נקודות פולניות היא אומנות של ממש. נקודות פולניות הן כח של קורבנות: אם פגעת בי, אם התנהגת לא בסדר אלי, סימן שאתה חייב לי ויש לי כח עליך.

ברגע שקיבלתי ממנו את הביטוי הזה התחלתי לראות מקומות שבהם בלי לשים לב אני צובר נקודות פולניות. לדוגמה ההורים שלי איחרו לטיול שקבענו בשבת. כשהם הודיעו אמרתי "טוב, בסדר... אנחנו כאן ופשוט נחכה...". מיד בסוף השיחה אמרתי לשירי "שמעת את זה? הרגע צברתי נקודות פולניות". היא צחקה ואני התקשרתי אליהם ואמרתי שאנחנו בינתיים נחים ונהנים, כך שייקחו את הזמן ממש בכיף ואין מה למהר.

למה אנשים צוברים נקודות פולניות? אולי כי לפעמים זה שהצד השני לא בסדר גורם לנו להרגיש חזקים או צודקים יותר, אבל התנהגות כזאת פוגעת בשני הצדדים ומונעת אווירה סלחנית ומקבלת. נקודות פולניות הן כוח שמגיע מקורבנות.

אנשי המחר, האם יש ביטוי או מושג שעזר לכם לראות משהו שלא שמתם לב אליו קודם או להתנהג אחרת?


עוז גוטרמן ניב פרן

עוז גוטרמן וניב פרן מזמינים אתכן.ם לראות את כל התכנים בקבוצת הפייסבוק של מר מחר.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

דרך הבטוחה להשאיר אנשים עניים

"אתה צוחק עלי, נכון?" אמר לי השבוע איש מכירות בסוכנות רכב "הממוצע שאנשים לוקחים זה בערך 90 אחוז הלוואה". זה היה כשהייתי השבוע בסוכנות רכב, כדי לבדוק האם ללכת על ליסינג תפעולי, לקנות רכב חדש או לקנות ר

מות האמון – פוסט לא פוליטי ברובו

"להקשיב באמת זה מפחיד מאד, כי אתה עלול למצוא שאתה טועה", המשפט הנהדר הזה של מיכה גודמן האהוב עלי, נמצא בבסיס המשבר שחווה היום החברה הישראלית. אני אוהב להקשיב עד הסוף לנאומים ולעמדות של כל הצדדים, וחשו

bottom of page