top of page

מחשבות שחשבנו לשתף

המהפכה המוסתרת של הציבור הערבי בישראל


כמעט כל הדיווחים באתרי החדשות עוסקים בהיבטים שליליים של החברה הערבית – דיווחים על הפשיעה בחברה הערבית, מאורעות תשפ"א, פוליגמיה בחברה הבדואית ועוד ועוד. אבל כטבעם של דיווחי חדשות, הם מתמקדים בסנסציוני ובמה שיוצר תחושה של דרמה וכך מסתירים את הדברים החשובים באמת ויוצרים אצל השומעים תחושה שקרית.

את המהפכות האמתיות, אלו שמייצרות שינוי של ממש, לא מציגים לנו. אולי כי חושבים שהן לא מספיק מעניינות ואולי הן לא סנסציוניות מספיק. לפי הדיווח האחרון של המל"ג, הפער בין יהודים וערבים בהשכלה הגבוהה הולך ונסגר. נכון להיום, בהשוואה לכל מדינה בעולם בה יש קהילה ערבית, בין אם במדינות ערב ובין אם במדינות מערביות אחרות, הציבור הערבי בישראל הוא האוכלוסייה הערבית המשכילה ביותר בעולם (באופן כללי, אחוז מסיימי תארים בישראל הוא מהגבוהים בעולם). מעניין לציין במיוחד, שאחוז הנשים שרוכשות השכלה אקדמית הולך ועולה וגם כאן נמצא בשיא עולמי.

במגזר הבדואי בישראל חלה מהפכה של ממש, ממצב בו רוב הילדים לא הולכים באופן סדיר לבית הספר לפני עשורים בודדים, למצב היום, כאשר לפי נתוני משרד החינוך, הרוב הגדול של הילדים הבדואים לומדים לאורך השנה בבית הספר באופן מלא. כיום, המדינה מממנת הסעות מכל ישוב בדואי, ללא קשר למצבו החוקי או למרחק. בנוסף, בעקבות צעדים ראשוניים (ולא מספיקים) של המדינה נגד תופעת הדיכוי הקשה והסחר בנשים המכונה בטעות "פוליגמיה", קיימת ירידה בתופעה במגזר הבדואי בדרום.

אחוז וכמות העובדים בהי טק הישראלי מקרב המגזר הערבי עלה בעשורים האחרונים במאות אחוזים וממשיך לעלות. בפודקאסט שלנו, "אנשי המחר - מסתכלים לעתיד בעיניים" (קישור לפרק בתגובה הראשונה), היה לי את הכבוד הגדול לראיין את הנס שקור, איש עשיה שהוביל שינוי אמתי בחברה הערבית בישראל בתחום ההי טק. כשאתה יוצא משיחה כל כך אופטימי, עם הבנה של המגמות בתחום ועם ידע לגבי הפעולות שננקטות ממש עכשיו, הלב פשוט מתמלא בהערכה.

אנשי המחר, בבקשה עזרו לי להבין – איך יכול להיות שאנשים לא מודעים לשינוי המדהים הזה? איך יכול להיות שמתחוללת מהפכה כל כך גדולה וחשובה ואף אחד לא מדבר עליה?


עוז גוטרמן ניב פרן

עוז גוטרמן וניס פרן מזמינים אתכן.ם לראות את כל התכנים בקבוצת הפייסבוק של מר מחר.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

דרך הבטוחה להשאיר אנשים עניים

"אתה צוחק עלי, נכון?" אמר לי השבוע איש מכירות בסוכנות רכב "הממוצע שאנשים לוקחים זה בערך 90 אחוז הלוואה". זה היה כשהייתי השבוע בסוכנות רכב, כדי לבדוק האם ללכת על ליסינג תפעולי, לקנות רכב חדש או לקנות ר

מות האמון – פוסט לא פוליטי ברובו

"להקשיב באמת זה מפחיד מאד, כי אתה עלול למצוא שאתה טועה", המשפט הנהדר הזה של מיכה גודמן האהוב עלי, נמצא בבסיס המשבר שחווה היום החברה הישראלית. אני אוהב להקשיב עד הסוף לנאומים ולעמדות של כל הצדדים, וחשו

bottom of page