top of page

מחשבות שחשבנו לשתף

חג חירות – והחירות לבחור את החג שלנו

חג חירות – והחירות לבחור את החג שלנו

בחרתי לשתף בפסח שלנו כי אני מאמין שיש הרבה עוצמה בשיתוף של דברים שניתן לאמץ (חלק גדול ממה שאנחנו עושים אימצתי מאחרים)

מידי פעם אני כותב כאן על החגים ומשתף בתפיסה שלנו שכחילוניים אנחנו יוצקים ערך ומשמעות בחגים. קל כחילוניים להפוך חגים ל"עוד ארוחה משפחתית", אבל מועיל, מחבר ומעצים לצקת מנהגים ומשמעות לחגים.

אז מה עשינו השנה:

1. ההגדה שלנו: בפסח כתבנו ביחד עם הילדים את "ההגדה שלנו". צרפתי אותה לכאן כדוגמה. היה חשוב לנו לא להתנתק מהמסורת של העם שלנו ולכן בדקנו מה חובה מבחינה הלכתית ובחרנו להשאיר את הדברים האלה. בנוסף השארנו טקסטים שאנחנו מחוברים אליהם ואוהבים אותם. הוספנו הרבה מאוד טקסטים של החיבור לחופש, בעיקר בהקשר היהודי. הוספנו משחקים ושמחה, הוספנו שירים ובעיקר הוספנו המון שאלות. על חלק מהשאלות אנחנו מדברים בסדר וחלק פשוט שם כדי לעודד חשיבה. הדפסנו הגדה אישית לכל אחד מהאורחים בסדר (רק בדפים ולא בספרון). כללנו בסדר גם סרטונים וגם המון דברים אחרים שנועדו להפוך אותו למעניין וגם לכזה שמעלה המון שאלות לגבי חופש ועבדות – ברמה האישית וגם ברמה של הזהות היהודית.

2. ציר הזמן היהודי: מדדנו את האורך של שביל הכניסה הביתה. הפכנו את השביל לציר הזמן היהודי ופרסנו לאורכו עשרות מאורעות מההיסטוריה שלנו – בריאת העולם, תחילת הגלות, יציאת מצריים, מרד בר כוכבא ועוד. כך כאשר האורחים הגיעו הם עברו לאורך ציר הזמן היהודי, כשככל שהם מתקדמים בשביל כך הם מתקרבים להווה. בסיום השביל הדלת שלנו הייתה היום הזה והסדר הזה שבו אנחנו נמצאים וכתבנו עליה – "לשנה הבאה בירושלים בני חורין".

3. להיכנס לתוך ההגדה: הילדים ואנחנו בחרנו שההגדה לא תהיה רק בדפים של המשתתפים אלא שאנחנו נהיה בתוכה. לכן תלינו את רוב הטקסטים סביבנו, כולל שאלות לגבי הטקסטים. כך אנחנו והאורחים שלנו נכנסנו לתוך ההגדה שהייתה מסביבנו. זה נתן אפשרות לאנשים לעבור על הקירות לקרוא ולחשוב ולהיכנס לאווירה להמשך.

4. שאלות ותשובות משותפות: על הקירות תלינו בריסטולים שבראש כל אחד מהם הייתה שאלה. כל אחד מהמשתתפים עצר וחשב ואז כתב את התשובה שלו לשאלה. כך כולם גם יכלו לראות את התשובות של האחרים ולדבר על התשובות השונות. שאלנו בין היתר: במה אתם מרגישים שיצאתם לחופשי – על מה התגברתם? במה אתם מרגישם שאתם עדיין עבדים? במה אתם מרגישים שהעם שלנו יצא לחופשי באופן מיוחד ושונה מעמים אחרים? מה הייתם מאחלים לעם שלנו לשנה הבאה לצאת לחופשי? מה העבדות של העולם שאתם מאחלים לכך שישתחרר ממנה? איך ניתן לעזור לעם שלנו ולעולם להיות מעט יותר חופשיים?

5. ניקיון וכשרות: למרות שאין לנו מחשבה שיש כוח עליון שחשוב לו חמץ או מצה בחרנו להכשיר את הבית מתוך חיבור למסורת בת אלפי השנים של העם שלנו. יש בעניינו כוח במסורות שדורות על גבי דורות מקיימים. במשך השנים גילינו שימי הניקיון המשותפים הם חוויה מקרבת ומחזקת למשפחה שלנו. בנוסף יש משהו מועיל במבצע ניקיון שנתי.

חג חירות שמח


עוז גוטרמן ניב פרן

עוז גוטרמן וניב פרן מזמינים אתכן.ם לראות את כל התכנים בקבוצת הפייסבוק של מר מחר.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

דרך הבטוחה להשאיר אנשים עניים

"אתה צוחק עלי, נכון?" אמר לי השבוע איש מכירות בסוכנות רכב "הממוצע שאנשים לוקחים זה בערך 90 אחוז הלוואה". זה היה כשהייתי השבוע בסוכנות רכב, כדי לבדוק האם ללכת על ליסינג תפעולי, לקנות רכב חדש או לקנות ר

מות האמון – פוסט לא פוליטי ברובו

"להקשיב באמת זה מפחיד מאד, כי אתה עלול למצוא שאתה טועה", המשפט הנהדר הזה של מיכה גודמן האהוב עלי, נמצא בבסיס המשבר שחווה היום החברה הישראלית. אני אוהב להקשיב עד הסוף לנאומים ולעמדות של כל הצדדים, וחשו

bottom of page