top of page

מחשבות שחשבנו לשתף

כלכלת קשב - האלגוריתם שהרג את הסקרנות


אנשי המחר, שבוע שעבר כתבתי על בעיית ההקצנה והקיטוב בחברה שלנו. התופעה הזו לא ייחודית לנו - היא מתרחשת בכל העולם, באנגליה עם תומכי הברקזיט ומתנגדיה, בארה"ב בין הרפובליקנים והדמוקרטים ועוד.

יש לזה מספר סיבות לדעתי, אבל אחת המעניינות היא הדרך בה עובדות הרשתות החברתיות.

הרשתות החברתיות מבוססות למעשה על כלכלת קשב - המטבע שלהן, הוא הקשב שלכם - ממנו הן מתפרנסות. זה אומר דבר פשוט - האלגוריתם שלהן מתוכנן כך שהוא ימשוך את הקשב שלכם למירב זמן.

איך מושכים לכם את הקשב להכי הרבה זמן? הרגש הכי אפקטיבי למשיכת הקשב שלכם הוא לא שמחה, לא עצב ולא פחד - הוא זעם. לכן פוסטים של זעם, פוסטים שמלאים בשנאה, מועברים ומופצים הכי הרבה על ידי האלגוריתם. לעומת זאת, פוסטים מורכבים, שמביעים דעה מתונה יופצו הרבה הרבה פחות (באסה לקבוצה שלנו ).

הדבר השני שאתם הכי אוהבים לשמוע זה... את עצמכם. לכן האלגוריתם יעביר לכם בעיקר פוסטים של אנשים שחושבים כמוכם.

אם תחברו את שני הדברים האלו יחד תקבלו דבר די מטריד - רוב האנשים מקבלים לפיד שלהם בעיקר פוסטים שמהדהדים את מה שהם חושבים ממילא רק באופן מוקצן ועם הרבה זעם ושנאה. מה אתם חושבים שיקרה לדעות שלהם לאורך זמן, אחרי שטיפת המוח האינטנסיבית הזו? (וזה בלי שנכנסתי להפצה המהירה והשיטתית של פייק ניוז שמאיצה מאד את התהליך).

קחו לדוגמא שתי קבוצות באוכלוסיה - מתנגדי חיסונים ותומכי חיסונים. אין ספק שהחיסונים ומדיניות החיסונים זו סוגייה מורכבת לא רק מבחינה אפידמיולוגית אלא בעיקר מבחינה חברתית ומדינית. עכשיו קחו שני אנשים - אחד בבסיסו נוטה לטובת החיסונים ואחד נוטה נגד. אחרי חצי שנה של שטיפת המוח ברשת, האדם שמתנגד לחיסונים בטוח שאנחנו חיים במדינה פשיסטית שרצחה את הדמוקרטיה ושכל המתחסנים הם עדר של כבשים מטומטמות ועבדים נרצעים וחסרי מוח של תקשורת מגויסת וממשלה שטנית (כמובן שאין דבר רחוק יותר מהאמת מהשטויות האלו).

לעומתו, תומך החיסונים, בטוח שמתנגדי החיסונים הם אוסף של בורים מפגרים חובבי קונספירציות, מתנגדי מדע, שעדיין בטוחים שהעולם הוא שטוח. (כמובן שגם זה רחוק מאד מהאמת).

אנשים חושבים שהרשתות החברתיות הן מדורת השבט החדשה - זו אכן מדורה - אבל המדורה הזו לא שייכת לשבט - היא שייכת לאלגוריתם חסר מוסר שמתעניין רק בלצוד את הקשב שלכם בכל דרך אפשרית, ואפתי לחלוטין לתוצאות של זה.

אנשי המחר - אם הפוסט הזה הגיע אליכם זה כבר אומר שעשיתם כמה בחירות טובות בהרגלי הקריאה שלכם - איך אתם מנהלים את זה ואיך אתם מתנגדים לשטיפת המוח?



ניב פרן ועוז גוטרמן מזמינים אתכן.ם לראות את כל התכנים בקבוצת הפייסבוק של מר מחר.



פוסטים אחרונים

הצג הכול

דרך הבטוחה להשאיר אנשים עניים

"אתה צוחק עלי, נכון?" אמר לי השבוע איש מכירות בסוכנות רכב "הממוצע שאנשים לוקחים זה בערך 90 אחוז הלוואה". זה היה כשהייתי השבוע בסוכנות רכב, כדי לבדוק האם ללכת על ליסינג תפעולי, לקנות רכב חדש או לקנות ר

מות האמון – פוסט לא פוליטי ברובו

"להקשיב באמת זה מפחיד מאד, כי אתה עלול למצוא שאתה טועה", המשפט הנהדר הזה של מיכה גודמן האהוב עלי, נמצא בבסיס המשבר שחווה היום החברה הישראלית. אני אוהב להקשיב עד הסוף לנאומים ולעמדות של כל הצדדים, וחשו

bottom of page