top of page

מחשבות שחשבנו לשתף

מות הבושה בהי טק הישראלי (פוסט קצת אחר מהרגיל אבל חשוב לכולנו)


כשאספסיאנוס, הקיסר הרומאי שהתחיל את המצור על ירושלים ושבנו טיטוס החריב אותה, הטיל מס על כניסה לשירותים והציבוריים, הוא טבע את המשפט "לכסף אין ריח".

נראה שלא רק תעשיית ההי טק המקומית למדה היטב מאספסיאנוס, אלא גם גופי התקשורת. בישראל פועלות חברות שכל תפקידן להפיץ עוני, דיכוי וסבל בעולם ולא מתקיים שום דיון ציבורי לגבי כמות הסבל, המצוקה והמוות שהן יוצרות.

עובדים בחברות האלה מספרים בגאווה על עבודתם, שבמקרים רבים יוצרת יותר נזק ונוטלת יותר חיים מעבודתו של כל לוחם של דאע"ש או מחבל של החמאס.

החברות הישראליות NSO וקנדירו הוכנסו השבוע לרשימה השחורה של מחלקת הסחר של ארה"ב, בעקבות מחקר מעמיק שעשה שימוש בכלים מודיעיניים מתקדמים. מחלקת הסחר האמריקאית אינה לבד - גופים רבים, כגון אוניברסיטאות, מכוני מחקר וגופים של מדינות אחרות הגיעו לאותה המסקנה. בין היתר, הואשמו החברות האלה, בחלק מהדוחות, גם בריגול אחר פעילי זכויות אדם עבור דיקטטורות רצחניות. בין המדינות המוזכרות בדוחות השונים איראן, תימן, טורקיה ומדינות דומות אחרות. אסור להסתיר את זה – מי שמסייע למדכאים ודיקטטורים בעולם הוא משתף פעולה ישיר ברצח של אלפים ואף מאות אלפים. אין שום הבדל בין זה לבין סיוע לנאצים. המפלגה הקומוניסטית הסינית הרגה הרבה יותר אנשים מאשר הנאצים, כולל כל המתים במלחמת העולם השנייה. מי שעוזר למשטרים אפלים, בכל דרך שהיא, צריך להיות מוגדר כפושע מלחמה, גם אם הוא בסך הכל מתכנת או איש שיווק או מנהל משאבי אנוש.

אבל לכסף אין ריח - טיסות לחו"ל, רכב צמוד ותנאים טובים שווים כמה עשרות אלפי אנשים שמעונים למוות במדינות רחוקות. התמיכה של הממשלה הישראלית בחברות האלה מדגימה שוב שזכויות אדם, סבל אנושי ודיכוי אינם רלוונטיים כשמדובר בכסף.

בישראל משגשגות בגאווה חברות הימורים בין לאומיות. למעשה ישראל היא מעצמה בתחום ומהווה מוקד עולמי של ידע וניסיון. בישראל פועלות עשרות חברות הימורים שהבולטות בניהן הן 888 ופלייטק. כמה עובדים שייכים ל"מפעל" הזה? בין 3000 למעל עשרת אלפים, תלוי בהערכה. כל העדויות מהתחום מספרות על משכורת גבוהות משמעותית ממחיר השוק ותנאים מצוינים. בחלק גדול מהחברות, בעיקר אלו שעובדות בפועל מול ה"לקוחות", רוב העובדים אינם אנשי הי טק, אלא אנשי שיווק. המשכורות והתנאים לא סתם כל כך טובים. הבניינים והמשרדים לא סתם כל כך מפוארים. זורם שם הרבה מאוד כסף.

עד כאן הייתה מכבסת המילים של הנתונים ועכשיו לאמת הפשוטה: המטרה של העוסקים בתחום היא אחת - לגרום לאנשים פרטיים להפסיד כמה שיותר כסף. המטרה היא להשתמש בכל חולשה אפשרית של הקורבנות. בעסק הזה אין "לקוחות" או "משתמשים" יש רק קורבנות. המטרה היא לגרום כל הזמן לתחושה שבעוד רגע אולי תבוא הזכייה, כדי שאנשים ימשיכו להפסיד עוד ועוד כסף. זה בדיוק הכסף שמשמן את הבונוסים הנדיבים, את המשכורות הגבוהות ואת התנאים המעולים. זה אותו הכסף שגורם לפירוק של משפחות, למצוקה ואלימות, להתמכרויות, לזנות וניצול נשים ולהתאבדויות. זה הכסף שעליו חוגגים אנשי "תעשיית" ההימורים.

כשטיילתי עם הילדים בדרום אמריקה ראינו לא מעט בתי קזינו. "מה זה?" הם שאלו. "מאורת רוע" עניתי להם. הרוע, הסברתי להם, אינו נבל בסרטים מצוירים שמנסה להשתלט על העולם. הרוע הוא אנשים שבשביל בצע כסף מורידים נשים לזנות, מפרקים משפחות, משדלים אנשים להתמכרויות, מעודדים פשע ומצוקה וסוחטים מאנשים כל מה שאפשר. החברות האלה אינן שונות. מחבל מתאבד מייצר הרבה פחות נזק וסבל לאורך חייו מעובד מנומס ונחמד בחברות ההימורים הישראליות.

גם חברות הטבק ש"הצליחו" בשנים האחרונות בעזרת הסיגריות האלקטרוניות לייצר "שוק חדש" הן שם מכובס לאמת – חברות שמטרתן לגרום להתמכרויות ולהפיץ סרטן. לא מזמן שמעתי יועצת בבית ספר מסבירה למורים על התוכנית החדשה נגד עישון בבית הספר בגלל העלייה באחוז המעשנים. האם זו הצלחה של חברות הטבק? חס וחלילה!! הרי הן ממש נגד עישון על ידי ילדים ונוער. ברור.

לכסף אולי אין ריח, אבל הכסף הזה טבול בדם וסבל. אפשר להיות רוצח המונים גם עם מחשב וטי שירט בתוך משרד מעוצב וממוזג. הכסף הזה פוגע בכולנו והשתיקה הישראלית מול הסירחון שעולה מהכסף של החברות האלה צריכה להסתיים. בדומה למה שאמר אלברט איינשטיין, מי שאחראים לרוע הם לא רק אלו שעושים רע אלא בעיקר אלו שמסתכלים מהצד ולא עושים דבר.



עוז גוטרמן ניב פרן

עוז גוטרמן וניב פרן מזמינים אתכן.ם לראות את כל התכנים בקבוצת הפייסבוק של מר מחר.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

דרך הבטוחה להשאיר אנשים עניים

"אתה צוחק עלי, נכון?" אמר לי השבוע איש מכירות בסוכנות רכב "הממוצע שאנשים לוקחים זה בערך 90 אחוז הלוואה". זה היה כשהייתי השבוע בסוכנות רכב, כדי לבדוק האם ללכת על ליסינג תפעולי, לקנות רכב חדש או לקנות ר

מות האמון – פוסט לא פוליטי ברובו

"להקשיב באמת זה מפחיד מאד, כי אתה עלול למצוא שאתה טועה", המשפט הנהדר הזה של מיכה גודמן האהוב עלי, נמצא בבסיס המשבר שחווה היום החברה הישראלית. אני אוהב להקשיב עד הסוף לנאומים ולעמדות של כל הצדדים, וחשו

bottom of page