top of page

מחשבות שחשבנו לשתף

משפכים – הדרך הנכונה לשנות הרגלים


אנשי המחר, תארו לכם שאתם רואים שני ילדים שופכים מים מכלי גדול לתוך בקבוק עם פיה צרה. אצל הילד הראשון, כל המים נשפכים בדיוק לתוך הבקבוק, אף טיפה לא נשפכת החוצה. אצל הילד השני לעומת זאת, רוב המים נשפכים על הרצפה, ורק מעט מאד לתוך הבקבוק. יכולנו לחשוב שלילד הראשון יש קואורדינציה מצוינת, תיאום עין-יד מעולה – הוא יהיה טייס. הילד השני... עדיף שיהיה מרצה. אלא אם כן היינו שמים לב שלילד הראשון יש משפך ולשני לא!

בדיוק אותו דבר אנחנו רואים על אנשים שמשנים הרגלים – כשאנחנו בוחנים במחקר אנשים מאותו תחום, אחד מצליח לשנות הרגל והשני לא, אנחנו לא מצליחים למצוא הבדלים של כוח רצון ביניהם – מה שאנחנו מוצאים זה שלזה שהצליח היה משפך ולשני לא.

מה זה משפך? זה הרגלים וסביבה שגרמו למה שהוא רצה לקרות, ללא צורך בכוח הרצון. תארו לעצמכם שני אנשים ברגע של בולמוס אכילה פותחים את המקרר: הראשון מוצא שם פיצה, עוגת שוקולד ופסטה עם שמנת, השני מוצא שם גבינה רזה, פריכיות אורז והמון ירקות. מה יאכל כל אחד מהם? האם יש ביניהם הבדל בכוח הרצון באותו רגע? באוסטריה, תרומת איברים אחרי המוות גדולה פי 9 מאשר בגרמניה, זה הבדל ממש קיצוני. האם יש הבדל בין המדינות בהבנת חשיבות הצלת חיים? בקדושת הגוף? בשיווק של כרטיסי האדי שלהם? כמובן שלא – רק ברירת המחדל הפוכה. באוסטריה ברירת המחדל היא לתרום ובגרמניה לא. שימו לב, זה משפך, הסביבה האוסטרית גורמת לך לתרום, הגרמנית לא.

כשאני רוצה לשנות הרגל, הדבר הכי חושב שאני יכול לעשות הוא לא לייצר עוד שיחת מוטיבציה עם עצמי, אלא פשוט לבנות משפך שיגרום להרגל הזה לקרות או להפסיק. הדרך הנכונה לחשוב על משפך היא בעזרת 4 פרמטרים: מיקום, זמן, חפצים, סביבה חברתית. תהנדסו את המרכיבים האלו ככה שהפעולה שאתם רוצים לייצר תהייה כמעט בלתי נמנעת. יש כמובן אין ספור דוגמאות לכך, אבל זה בפוסטים הבאים.

קהילת מר-מחר היא בדיוק משפך מהסוג הזה – שימוש בסביבה הדיגיטלית והחברתית כדי לכוון את עצמינו לצמיחה והתפתחות. ברגע שאני נחשף לתכנים איכותיים של התפתחות אישית, אני נתקל על בסיס קבוע באנשים צומחים, זה מכוון אותי באופן אוטומטי לחשוב על זה יותר, לדבר על זה יותר ולקרוא על זה – כולנו פה בונים יחד משפך של צמיחה.

אנשי מחר יקרים – בגלל שבניית משפכים דורשת יצירתיות, ולא מעט חכמת חיים, אנחנו מאד נשמח אם תוכלו לשתף במשפכים שאתם ייצרתם כדי לשנות הרגלים שלכם ושל אנשים שאתם אוהבים.

אני רוצה להודות לד"ר אפרת גיל המופלאה שהרבה בזכותה הגענו למושג הזה של המשפך.

יום אהבה חם ושמח לכולם.

עוז גוטרמן ניב פרן

ניב פרן ועוז גוטרמן מזמינים אתכן.ם לראות את כל התכנים בקבוצת הפייסבוק של מר מחר.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

דרך הבטוחה להשאיר אנשים עניים

"אתה צוחק עלי, נכון?" אמר לי השבוע איש מכירות בסוכנות רכב "הממוצע שאנשים לוקחים זה בערך 90 אחוז הלוואה". זה היה כשהייתי השבוע בסוכנות רכב, כדי לבדוק האם ללכת על ליסינג תפעולי, לקנות רכב חדש או לקנות ר

מות האמון – פוסט לא פוליטי ברובו

"להקשיב באמת זה מפחיד מאד, כי אתה עלול למצוא שאתה טועה", המשפט הנהדר הזה של מיכה גודמן האהוב עלי, נמצא בבסיס המשבר שחווה היום החברה הישראלית. אני אוהב להקשיב עד הסוף לנאומים ולעמדות של כל הצדדים, וחשו

bottom of page