top of page

מחשבות שחשבנו לשתף

סוד אחד ששינה את הפסיכולוגיה: משמעות

האם לפעמים אתם קמים בבוקר ואין לכם כוח להניע את היום? האם לפעמים אתם צריכים להיאבק בעצמכם כדי לעשות משהו?

ויקטור פרנקל היה פסיכיאטר שהגיע למחנה השמדה. אשתו וילדיו נרצחו על ידי הנאצים. כפסיכיאטר הוא התבונן במי שהצליחו להתגבר על הסבל הנורא וגילה סוד אחד ששינה את הפסיכולוגיה – משמעות.

אחרי המלחמה הוא כתב את הספר "האדם מחפש משמעות" (וספרים רבים אחרים פחות מוכרים). למי שלא קרא, הספרון הקצר הזה הוא פשוט חובה. מדובר באחד הספרים המשפיעים ביותר במאה השנים האחרונות, לא פחות. הוא גרם לפסיכולוגים להבין את החשיבות של משמעות – של החתירה למטרה גדולה ונעלה יותר.

משמעות מעלה את רמת האושר, היא מעלה את הסיכוי להשגת מטרות, היא נוגד דיכאון והיא אפילו מסייעת לבריאות שלנו. משפחות שמדגישות בחינוך ערכים הן לרוב מלוכדות יותר ומתקשרות טוב יותר.

הבעיה היא שיותר ויותר אני נתקל באנשים שלא יודעים את התשובה לשאלה "למה". למה לומדים? כי זה מה שכולם עושים. למה להתחתן? כי ככה. למה ילדים? זה טבע העולם.

אם אתם רוצים לתת לילדים שלכם את מתנת המשמעות הדרך הטובה ביותר היא דוגמה אישית. שאלו את עצמכם מה באופן מעשי אני יכול/ה לעשות בשביל אחרים – בסך הכל פעולה משמעותית אחת שהמשפחה תתמיד בה: האם יש קשיש בסביבה שנוכל לאמץ ולדאוג לו? האם יש ילדה בסביבה שזקוקה לתמיכה או להכוונה? האם יש בעלי חיים באיזור שניתן להקל על סבלם? האם יש תחום פוליטי שנוכל להיות פעילים בו?

את המתנה של משמעות לא ניתן להעניק ב"נשמע ונעשה", אלא רק ב"נעשה ונשמע".

אז אנשי המחר הרשו לי לאתגר אתכם לתרום לשאר החברים והחברות בקבוצה – האם תוכלו לתת דוגמה לפעילות שעשיתם כמשפחה או לפעילות שאחד הילדים שלכם עשה? האם תוכלו לתת עוד רעיונות לעשייה למען אחרים?


ניב פרן עוז גוטרמן

עוז גוטרמן וניב פרן מזמינים אתכן.ם לראות את כל התכנים בקבוצת הפייסבוק של מר מחר.


פוסטים אחרונים

הצג הכול

דרך הבטוחה להשאיר אנשים עניים

"אתה צוחק עלי, נכון?" אמר לי השבוע איש מכירות בסוכנות רכב "הממוצע שאנשים לוקחים זה בערך 90 אחוז הלוואה". זה היה כשהייתי השבוע בסוכנות רכב, כדי לבדוק האם ללכת על ליסינג תפעולי, לקנות רכב חדש או לקנות ר

מות האמון – פוסט לא פוליטי ברובו

"להקשיב באמת זה מפחיד מאד, כי אתה עלול למצוא שאתה טועה", המשפט הנהדר הזה של מיכה גודמן האהוב עלי, נמצא בבסיס המשבר שחווה היום החברה הישראלית. אני אוהב להקשיב עד הסוף לנאומים ולעמדות של כל הצדדים, וחשו

bottom of page